Spoorzoeker

'SPOORZOEKER is een serie van volledig uitgeschreven teksten van meditaties dan wel preken van onze (em.) predikant ds. Michiel Dronkers, die in de Kristalkerk gehouden zijn.

Er rust een (beperkt) copyright op in die zin, dat ze niet in andere samenkomsten uitgesproken/voorgelezen mogen worden zonder toestemming van de maker.

 

 

 

 

Allesverbindend vaderschap in Christus!

Ef.3:14-21 (i.c.m. Psalm 131)

 

Lieve broers en zussen in Christus,

Vanmorgen dan de afscheidspreek. Het moet er nu van komen.

Kind met een geheim

Op het eerste gezicht lijkt dit misschien een beetje een kinderverhaal uit Jezus’ jeugd met een forse brutale rand.

Twee vrouwen

Luc.1: 45-55.                                                                                                                         

Dit is een bijzonder moment in de geschiedenis van het heil hoor. Deze twee vrouwen die elkaar ontmoeten.

Luister toch

Psalm 86: 1, 11-13  

I  Psalm 86 is een gebed van een arme.

Wereldarmoededag

Afgelopen donderdag, 17 oktober, was het wereldarmoededag.

Een initiatief dat bestaat sinds 1987, zo las ik op de site, van mensen in zowel rijke als arme landen.

Kinderziel 

Psalm 131 Het gaat in psalm 131 om twee belangrijke dingen: om je ziel en om het kindschap.

Ziel en kind worden in de middelste

Clair-obscur

Het wemelt van de contrasten in Mattheus 2. De zon komt op, Het Licht is opgegaan in de geboorte van Messias Jezus.

Tegelijk lengen zich ook de schaduwen.

Wees niet bang

In de kerstnacht houdt de engel  dé preek waarop heel de wereld en heel de geschiedenis gewacht heeft. Namelijk, dat De Redder, De Messias, De Heer, De Koning geboren is

Nine Eleven

Het blijft verbijsterend: de beelden van die enorme vliegtuigen die de Twintowers  in New York binnenvliegen. Steeds weer als je het ziet

De boekrol van het Lam 

In Openbaringen 5 wordt de draad opgepakt, die we verliezen meteen nadat de Here Jezus in Hand.1 uit het zicht verdwenen is.

Geschokt

Met grote schroom tasten we naar de diepere betekenis van de schok die door de wereld heenvaart, nu Japan getroffen is en wordt door de gevolgen van een verschrikkelijke aardbeving,

40 dagen in de woestijn

Matt.4:1-11.  Een belangrijke theoloog uit de vorige eeuw (voor wie het weten wil: A.A. van Ruler) heeft er op gewezen, dat dat blijkbaar de allereerste inwerking van de Heilige Geest op Jezus was, meteen na zijn doop waarin de Geest als een duif op Hem was neergedaald:

Ga naar boven